Stilte, een heerlijk woord, veel verlangd, maar vaak verstoord.

woensdag 4 mei 2011

Puberhits en jeugdliefde

“I’ll never find another you” is een hit uit 1965 en werd vertolkt door The Seekers.
De titel en tekst kenmerken de gevoelens ten tijde van mijn grote jeugdliefde.

There's a new world somewhere
They call The Promised Land
And I'll be there some day
If you will hold my hand
I still need you there beside me
No matter what I do
For I know I'll never find another you

Ach ja, liefde. Wat maakt liefde toch dat boerenkool en kaviaar gelijk zijn, evenals een meezinger en een opera aria, kamermuziek en popmuziek, een klassiek orkest en een rockband, kaarslicht en een gloeilamp, maneschijn en donderwolken, rozengeur en mestlucht.

Om gedachten aan je jeugdliefde te stimuleren zijn de hits uit die tijd erg belangrijk, de puberhits. Zij doen je herinneren aan haar en roepen vrijwel exact de sfeer van toen op. Ze zijn daarom erg belangrijk en we hebben ze nodig.

Ik had dus ook een hele grote jeugdliefde en heb vele puberhits die me aan haar doen herinneren.

Ik noem er tien.

-Rain on the roof – The Lovin’ Spoonful
-Hey Joe – Jimi Hendrix
-Happy together – The Turtles
-The happening – The Supremes
-You keep me hanging on – The Vanilla Fudge
-Change is now – The Byrds
-The letter – The Box Tops
-Strawberry fields forever – The Beatles
-Time seller – The Spencer Davis Group
-My friend Jack – The Smoke

Hits van een paar minuten die het allemaal vertellen, die alles zijn en alles bevatten.

-Samen met Aafke picknicken in het Stadspark;
-Indruk bij haar maken met een lucht gitaarsolo;
-Met mijn eerste transistor radio luisteren naar Radio London;
-Aafke op vakantie in Oisterwijk op de dag dat Jan Janssen de Tour won;
-Het blauwe licht vanuit een witte papieren bol in de kamer bij Aafke;
-Samen met haar bij mijn opa, die een gehaktbal opwarmt op de kachel in een pannetje met water;
-Aafke, die verwoede pogingen onderneemt op een zilveren geverfde gitaar;
-Op de Peugeot brommer vallen in de Stoeldraaiersstraat;
-Mijn enige tentavontuur op de Veluwe met vrienden en twee weken zonder haar;
-De eerste sigaret samen roken op het schoolplein van de RHBS.

Elke hit duurt slechts een paar minuten, maar heeft exact de goede maat om er elk moment in te herbergen. Bovendien kun je een hit opnieuw draaien, en nog een keer, want het leven duurt langer. Net zo vaak tot je jeugdliefde onvergetelijk is geworden.

There is always someone
For each of us they say
And you'll be my someone
For ever and a day
I could search the whole world over
Until my life is through
But I know I'll never find another you.

http://www.youtube.com/watch?v=MsgXbSUMzR4



Geen opmerkingen:

Een reactie posten