Stilte, een heerlijk woord, veel verlangd, maar vaak verstoord.

vrijdag 22 april 2011

Nog een heel fijne avond

‘Nog een heel fijne avond’. Elke avond wenst de man of vrouw van de televisie mij dit weer toe. De toon waarop het gezegd wordt is warm, gemeend, op het intieme af en strijkt me iedere keer tegen de haren in. ‘Dat maak ik zelf wel uit’, denk ik dan of roep het kribbig uit.
Ook bij het Journaal wenst de nieuwslezer je nog een fijne avond, terwijl hij of zij nog nagloeiend van mensenliefde de papieren bij elkaar schikt om vervolgens uit het zicht te verdwijnen. Ik blijf achter met de bloederige resten van het dagelijkse onheil nog in mijn hoofd.
Het zou wel erg onmenselijk zijn als ik daar een heel fijne avond van wist te maken.
Natuurlijk treft de nieuwslezer geen blaam. Hij is ook maar gestuurd. Alles komt door die vervloekte neiging van de televisie om het gezellig te willen houden. Zelfs het nieuws moet als een plezierig avondje uit worden gebracht.
Maar de grootste ergernis zijn de reclameboodschappen. En niet alleen de reclamespotjes, maar ook de programma-aankondigingen van de omroepen zelf. En dan met name het harde volume vormt de bron van alle ergenissen.
Vooral bij de commerciëlen gaan de aankondigingen meestal gepaard met straaljagergeluiden, explosies, gestamp, getetter, gedreun en gebonk en door dat alles heen nog eens geschreeuw.
Het lijkt wel of we in dit land niets blijmoedigs meer kunnen doen zonder die herrie, die tering-herrie.
Alles en iedereen schreeuwt en overschreeuwt om aandacht. Net als verwende kinderen dat kunnen doen.
Commerciële televisie zonder lawaai lijkt niet meer mogelijk te zijn. Het is een vorm van agressie en huisvredebreuk.
Als je wegmijmert bij een goede film die bijna is afgelopen, en de tv-makers gooien meteen zo’n lawaaispot erachter aan zonder je zelfs maar de aftiteling te gunnen, dan kan ik dat slechts met walgelijke minachting omschrijven: Bah!
Nog een heel fijne avond!

2 opmerkingen:

  1. Wat ik ook heel ergerlijk vind bij de commerciëlen tv is het feit dat ze beginnen met een film en na pakweg een minuut of 7 de eerste reclames alweer beginnen, en dan zo vreselijk lang zijn, dat je al niet meer weet waar je naar keek. Het is voor ons een reden om nooit naar de commerciëlen te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Liesbeth,

    Ja, ben ik helemaal met je eens en daarom kijk ik ook nooit of nauwelijks naar de commercielen.
    Bedankt trouwens voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen