Stilte, een heerlijk woord, veel verlangd, maar vaak verstoord.

dinsdag 28 december 2010


DAMESDAG 

Er bestaat een Dierendag, Moederdag, Vaderdag enzovoort, maar nu schijnt er ook ergens in de wereld een Damesdag te zijn. Het kan ook zo wezen dat een aantal dames gaan discussiëren over de zin of onzin om zo’n internationale damesdag in het leven te roepen. Ik ben summier geïnformeerd. Geeft ook niet. Het recht om iets te zeggen over internationale damesdag is n.l. voorbehouden aan de dames zelf. Ik zou het niet in mijn hoofd halen om iets over internationale damesdag te zeggen. Over gevoelige onderwerpen is het beter om de doelgroep zelf aan het woord te laten. Moppen over Duitsers, joden, negers en homos laat ik ook liever aan de ervaringsdeskundigen over. In het openbaar althans. Dat is wel zo veilig.

Moederdag, dat weet ik en vaderdag ook maar damesdag, nou nee. Nou zegt dat niet zoveel, ik weet ook pas sinds kort dat er zoiets bestaat als een secretaressedag en ook van Wereld Aidsdag ben ik sinds een paar jaar op de hoogte. Maar goed, dat kan ook komen omdat ik geen secretaresse of Aids heb, dan hoef ik dat ook niet te weten.

Met dames ligt dat anders, ik verkeer een groot deel van mijn leven tussen dames, maar ik heb niet het idee dat het erg leeft onder deze doelgroep. Ik heb er nooit iets over gehoord althans, laat staan dat er een verhoogde opwinding te bespeuren valt, wanneer damesdag zich weer aandient.
Het verschil met Valentijnsdag is opvallend. Sommigen zijn de week voorafgaand aan de 14e februari nauwelijks aanspreekbaar, en als er op die dag een anonieme kaart met een geheimzinnige mededeling arriveert, gaat men dagenlang speculeren over de afzender. Maar als je tegen diezelfde mensen zegt: ‘morgen is het weer zover hè, internationale damesdag!’, dan is slechts een meewarige en onbegrijpende blik mijn deel.

Volgens mij weet 90% van de doelgroep niet waar het over gaat. Maar dat geldt ook voor dierendag. Als ik op 4 oktober met een schoteltje paté, voorzien van een toefje peterselie, mijn hond probeer te verrassen, kijkt die me ook aan of ik achterlijk ben geworden. Dat is het natuurlijk! Internationale damesdag is een soort dierendag voor dames! Dat lost ook het probleem op: wat doe je met damesdag? Gewoon een beetje extra aardig zijn: bloemetje, ontbijt op bed, een beetje vertroetelen, ook dames kunnen af en toe best eens wat extra aandacht gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten